Lilla Farmor..

Farmors bortgång.. Det känns redan bättre, kanske för att jag önskat henne frid i många år. I fyra år har Farmor legat ner eller suttit med bara sina egna tankar som sällskap. Det är hemskt! Fy, jag skulle inte klara en vecka på det viset. Farmor blev blind för ett par år sedan, då pga felmedicinering. Hon fick diagnos Epilepsi när hon var "frisk" och blev så klart medicinerad för det. Denna medicinen hade som biverkning att om du inte hade sjukdommen kunde du få försämrad syn och ev bli blind. Så var det givetvis för Farmor, hon fick sämre och sämre syn, och blev till slut helt blind. Hennes hörsel var bra förr, men blev också sämre och sämre. I slutet hörde hon jättedåligt. Dement och Schtizofren blev hon också i slutet. Allt hände på väldigt kort tid, och till slut klarade Farfar inte av skötseln. Farmor fick bo på Norrehed där hon kunde få hjälp dygnet runt.. För mig har Farmor varit död något år, låter hemskt men så är det. Jag har genom åren accepterat att Farmor aldrig kunde bli frisk igen, det fanns bara en utgång. Jag har gråtit i omgångar, sörjt. Var gång Farmor fick åka till sjukhuset, när doktorerna sa att det "var dags", vid varje försämring osv. Farmor var klar i omgångar, jag är lyckligt lottad på det viset att jag aldrig blivit "Bortglömd". Farmor har alltid vetat vem jag är, tom vem Elijah eller Malte som vi kallade honom där, är. Farmor var blind när Elijah föddes. Under tiden jag väntade honom, kände Farmor på min mage. Hon sa vid ett tillfälle med ett leende på läpparna: -Oj oj oj, han kommer bli en stor bebis! Han? Tänkte jag, och mycket riktigt visade sig bebisen vara en Han och stor var han allt! Elijah heter Malte efter Farfar =) Charly heter Svea efter Farmor. Som ni säkert förstår, har jag haft en mycket god rellation till min pappas föräldrar, De har betytt och betyder fortfarande väldigt mycket för både mig och mina syskon. Jag fick berättat för Farmor om Charly vi ett tillfälle, att hon finns, vad hon heter, när hon föddes osv. Det var viktigt för mig att Farmor skulle få veta att min dotter tagit hennes namn, Svea lever vidare. Vad jag vet är det bara Charly som heter Svea i familjen på den sidan? Jag heter Solveig efter Farmor =) Det är jag glad för, även om namnet i sig kanske inte är världens häftigaste ;) Jag och Farmor hade ett speciellt förhållande ♥ En mycket bra kontakt. När jag tänker på Farmor blir jag glad men också ledsen. Jag försöker tänka på Farmors friska liv, och alla fina minnen vi har tillsammans =) Nu har Farmor det bra, Farmor och Farfar är tillsammans igen, det känns bra! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0