Snart är det Jul =)

Trött? Det är bara förnamnet.. Jag är ovanligt trött nu förtiden? Det kvittar om jag får sova eller ej, när jag ska gå upp om morgnarna drar jag ut på tiiiden, vilket jag aldrig gjort tidigare. Usch, det är inte bra, jag vill vara pigg och ”laddad” när jag stiger upp om morgnarna =)

 

Vi har en envis liten tjej som inte vill lägga sig ”i tid” om kvällarna, mellan 22-23.00 somnar Charly. Det är inte så att jag sitter uppe efter det precis, nä om dagen därpå ska bli bra måste jag också hoppa i säng. Man vet nämligen aldrig hur natten blir, det är fortfarande väldigt ovisst. Ibland sover Strumpan hela natten, ibland inte. Hon vaknar alltid för att äta en eller två gånger, det är inte jobbigt men när hon vaknar för att vara vaken, då är det andra bullar! Jobbigt då alltså ;) Skitungen går vilken dag som, hon håller en i handen och travar på. Två tänder har hon och fler på gång, så det är tandborstning som gäller redan kan jag skriva eftersom Elijah var sen med sina bissingar =)

 

Vi var hos tandläkaren förra veckan, jag och Charly. Lite info, bra! Jag vet redan mycket men inte allt ;) Bla. fick jag reda på att Majskrokar inte är bra för tänderna, inte för att de innehåller mycket socker, nej eftersom de klibbar och lägger sig som en hinna över tänderna. Annat man äter fastnar i detta och ”äter” upp tänderna. Jaha tänkte jag, Charly som äälskar dessa. Men hon kan få dem som ”lördagsgott” istället hädanefter. Vi ger henne Havrepuffar som snacks, det gillar hon och frukt =) Rån ska tydligen inte heller vara så bra för tänderna, men det har hon inte ätit heller. Det är inte så att vi ”håller fast” på allt hon och Elijah får äta.. De får sitt goda när vi vuxna äter och när vi är på kalas osv. Men vi undviker läsk, Elijah dricker läsk mycket sällan, han föredrar faktiskt vatten och det är bra. Vad som heller inte är bra för tänderna eller bettet, men som vi har varit lite slappa med är nappen. Elijah har haft sin napp på nätterna tills för 2 månader sedan ungefär. Han slutade med nappen under dagen när han var tre. Resultatet av detta ser vi på tänderna nu, jag frågade om det när vi var hos tandläkaren. Kvinnan sa bara att det skulle rätta till sig med tiden, bara han hade slutat med nappen helt? –Hmm, ja räknas det om han fortfarande knycker den när han får tillfälle? ;) Hihi!

 

Dagarna går och snart är det Jul =) Elijah har sin kalender i köket. Varje dag får han ett litet paket, och han blir lika glad varje gång. Han hinner inte mer än vakna förrän han kommer in till mig och Dennis och frågar om han får öppna sin klapp? Elijah har fått en del extra julprylar detta året, bla. en stor Jultomte av sin moster Evve och en Julgran av sin mormor och morfar =) Han är så glad över dessa, de står på hans rum. Vi har lekt lite rollspel med tomten, Elijah låtsas att han är Tomten, gömmer sig bakom den och säger: -Ho ho ho, finns det någon snäll mamma? Vill du ha paket? Haha! –Jaaa, svarar jag såklart!

 

I lördags åkte vi hela familjen med mamma och pappa till Vellingeblomman, det blev en kortare visit för Elijahs, Dennis och pappas del. Elijah blir nämligen väldigt stressad när han har mycket folk runt om sig, här var det både mycket människor och prylar. Många nya intryck! Men men, vi kämpar på och är envisa som föräldrar. Inget sådant ska få ta upplevelser från vår älskade pojke. Vi pratar mycket med honom både innan och efter våra utflykter om vad som ska hända och vad vi ska tänka på, vad vi har gjort, hur gick det, var det roligt osv.. 
Han älskade alla tomtar och djur och tyckte det var toppen på alla sätt och vis. Vi fikade en stund, det var då Hjärtat landade lite och kunde varva ner.. Det är mycket frustrerande för mig som mamma att se honom så uppjagad, alltså uppjagad i ett 100% tempo, inte bara glad och trivsam utan allt detta och stressad över allt nytt. Han vet inte var han ska göra av sig själv ibland. Det blir mycket spring och upprepningar/tjaj och detta har inte med att göra att vi (jag och Dennis) inte är konsekventa, det är vi, utan det beror på att Elijah har svårt att tackla situationer som exempelvis denna, då det var mycket runt om honom hela tiden.. När Elijah och de andra körde, tog de en sväng om Center Syd så att pågen kunde få träffa Tomten som sitter där på sin tron =) Han tyckte även det var roligt, han hade berättat för Tomten vad han önskade sig i julklapp (en lång lista kan jag tänka mig) och suttit i knäet på honom. Dennis tog ett foto, Hehe, han ser lite obekväm ut på bilden ;)





Här träffade vi Svampbob i Lund på Coop, också lite skrämmande ;)


Julpyssel <3


Vi var på Julskyltning förra helgen på Centrum, då red Elijah för första gången.
Han tyckte det var jätteroligt! =) 


Elijah och Charly leker på Elijahs rum <3 Elijah är så duktig med lillasyster!


Trött liten "Elvira blåtira" <3


Mellan torsdag och lördag är jag home allone med barnen, Dennis och JP ska köra upp till Göteborg på konsert, de ska se Motörhead. Bläää! Vi får se vad vi kan hitta på då, barnen och jag =) Nästa vecka åker Dennis utomlands (det låter något va?) med sitt jobb, de vet inte vart än för det ska bli en överraskning, men de åker tidigt på torsdags morgon och kommer hem på lördagen. Samma lördag ska vi på Julbord med min familj på Lucys =) Mina syskon och föräldrar, mysigt!

 Hej hej / Marre =)

   

 

 


Kommentarer
Postat av: Mormor

Det ska trevligt <3

2011-12-08 @ 18:11:55
Postat av: Mormor

Det ska trevligt <3

2011-12-08 @ 18:12:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0